Piketpaaltjes slaan over kwaliteit in de zorg

Novartis Patient Academy

20160303_131022_001Onze maatschappij draait om het uitbreiden en onderhouden van je netwerken. De aanpak hoe, verschilt per persoon en per organisatie. Dat bleek tijdens een bijeenkomst van de Novartis Patient Academy: een onderneming die patiëntenverenigingen ondersteunt in de zorgmarkt. Ook Freya.

Keuzes maken in de zorg

Donderdag 3 maart togen wij – voorzitter van belangenbehartiging Judith en commissielid Angelie – naar Utrecht om namens Freya de bijeenkomst bij te wonen. Het onderwerp van de bijeenkomst was ‘Keuzes in de zorg: bent u voldoende op de hoogte en betrokken?’.

Marie-Hélène Schutjens (juriste en universitair hoofddocente farmaceutisch recht) beet het spits af en legde uit hoe de zorgmarkt in elkaar steekt. Ze vertelde bijvoorbeeld hoe zorgverzekeraars zorg inkopen bij zorgaanbieders die is afgestemd op de samenstelling van het zorgpakket (de zorgverzekering) en hoe de zorgaanbieder verplicht is zorg aan te bieden aan de verzekerde. Ingewikkelde materie waarover we je de details besparen. Het belangrijkste is dat wij als Freya daar ook een stem in hebben!

Na de eerste lezing gaven twee patiëntenverenigingen – het Groeihormoon Patiënten Collectief en het Longfonds – concrete voorbeelden uit hun praktijk: over welke keuzes zij maakten en waar die keuzes toe leidden. Net als andere patiëntenverenigingen moet ook Freya keuzes maken, vertelt mevrouw Schutjens. Wij moeten zogenaamde piketpaaltjes slaan over wat onze achterban belangrijk en/of acceptabel vindt als het over hun zorg gaat. Die keuzes gaan bijvoorbeeld over de vergoeding van het aantal vruchtbaarheidsbehandelingen, de vergoeding van de te gebruiken medicatie en de vergoeding van een behandeling in het buitenland.

Wat levert het op?

Voor ons klonk alle informatie niet vernieuwend in de oren. Enkele jaren geleden hebben wij een belangrijk piketpaaltje geslagen voor onze achterban. Dat leidde ertoe dat de vergoeding van drie IVF-pogingen in het basispakket behouden bleef. Een klinkend succes! Maar er zijn nog zoveel meer belangrijke piketpaaltjes die we willen slaan: betere vergoeding in het basispakket, maatwerk in de fertiliteitszorg, patiëntgerichtheid en de vergoeding van behandelingen in het buitenland.

Wat we meenemen uit deze bijeenkomst is dat we vanuit de commissie belangenbehartiging nóg pro-actiever kunnen en moeten handelen. Bijvoorbeeld door middel van persoonlijk contact met verzekeraars en andere belangrijke partijen. Dat werkt toch het beste, het snelst en het meest effectief: zo bouw je een langdurige en vertrouwenswaardige relatie op. Vanuit die relatie kijken we hoe we elkaar kunnen aanvullen en versterken: een krachtenbundeling waarin de patiënt centraal staat. Want daar draait het uiteindelijk om allemaal bij belangenbehartiging.

Judith & Angelie

Wil je meer lezen?

Geef een reactie