Ontspanningsoefening

Het heeft nog steeds een wat zweverig karakter, maar eigenlijk is het doen van ontspanningsoefeningen en mediteren hartstikke praktisch en waardevol. Zeker als je te maken hebt met onzekere situaties, die allerlei emoties en negatieve gedachten bij je oproepen. Ze helpen om met wat meer afstand te kijken naar hetgeen zich in jouw leven afspeelt en hoe je daarop reageert. Dat is soms best confronterend: je wordt je bewust van de spanning in je lichaam en de vele gedachten in je hoofd. Maar juist door die bewustwording kun je die spanning op fysiek en mentaal niveau gemakkelijker loslaten. Bij regelmatig oefenen ga je merken dat je vanzelf makkelijker in balans blijft.

Deze oefening komt uit de yoga en wordt slaapyoga – Yoga Nidra – genoemd. Ja, dit bestaat écht! De meeste mensen vinden het heerlijk: je ontspant er vaak beter van dan van slapen. In je slaap ben je meestal nog in bepaalde mate gespannen. Yoga Nidra is een psychische slaap, waarmee je een diep niveau van ontspanning kunt bereiken op fysiek, mentaal en emotioneel niveau. Het schijnt zelfs zo te zijn dat als je regelmatig Yoga Nidra doet, je minder slaap nodig hebt en dat het kan helpen bij het verminderen van allerhande klachten, zoals huidproblemen, astma, migraine en mentale onrust.

Tijdens Yoga Nidra lig je op je rug op de grond of op bed. Het kan fijn zijn om voorafgaand aan de oefening even wat te bewegen, zodat je lichaam alvast wat spanning kwijt raakt. Even dansen, schudden of een paar yogahoudingen als je daar bekend mee bent. Zorg vervolgens dat je lekker ligt, warm genoeg aangekleed bent en niet gestoord wordt.
Het is eigenlijk niet de bedoeling om écht in slaap te vallen, dus probeer wakker te blijven door te focussen op de begeleidende stem en je lichaam. Het is echter ook een fijne oefening om te doen als je moeilijk in slaap kunt komen… In dat geval is het prima als je wel lekker in slaap valt! Maak je verder geen zorgen of je het goed doet en ook niet als het lang duurt voordat je kunt ontspannen. Alles zoals het gaat is goed. Mocht je ergens de draad kwijtraken, dan pak je hem gewoon op zodra je er weer bij bent!

Tips om lekker te liggen

  • Bij onderrugklachten kan het lang stil liggen in deze positie op een harde ondergrond na een tijdje vervelend aanvoelen. In dat geval kun je een kussen onder het bovenlichaam plaatsen, waarbij de billen op de grond blijven. Of een ondersteuning onder de knieën plaatsen.
  • Als er veel spanning zit in de nek is het prettig om een kussentje onder het hoofd te plaatsen.
  • Leg je armen naast je lichaam met de handpalmen omhoog. Als dat niet comfortabel voelt, kun je de handen ook op je onderbuik leggen.

 

Instructies tijdens de oefening

Klik hieronder op het pijltje om het geluidsfragment te starten: