Familierelaties

Je kinderwens is een belangrijk deel van je leven. Er gaat geen dag voorbij dat je er niet aan denkt en er zijn periodes dat je er doorlopend mee bezig bent.

Steun

Je hebt steun nodig van de mensen om je heen, en vooral van je familie. Helaas krijg je die steun niet altijd.  Als jij verwacht dat mensen vragen hoe het (echt) met je gaat en ze doen dat niet, dan is dat teleurstellend. Het kan ook andersom, dat je ouders iedere dag vragen of er nog nieuws is en je dat niet prettig vindt. Of je wilt je familie beschermen, omdat je merkt dat ze zich erg veel zorgen over je maken. Als je broer of zus een kindje krijgt, kan het voor alle familieleden moeilijk zijn om met dat nieuws om te gaan.

Teleurstelling

Je familie staat in veel gevallen het dichtst bij je, maar door te hoge verwachtingen en zich herhalende patronen kun je juist binnen de familie gekwetst en teleurgesteld worden. Om veranderingen in te zetten moet je als het ware de familietraditie in je eentje doorbreken, en je eigen rol ‘herzien’. Dat kost moeite en tijd. Juist op het moment dat jij het al moeilijk hebt! Je zou misschien graag willen dat jouw familie een stap in jouw richting zet. Toch is het goed om eens stil te staan bij wat jij zelf kunt doen om meer steun te krijgen van degenen die jou het dierbaarst zijn.

Onzekerheid

Familieleden weten niet als vanzelf hoe ze jou het beste kunnen steunen. Zij kunnen worstelen met allerlei vragen. Bijvoorbeeld: is het beter om iets te zeggen of te vragen, of maak ik haar/hem dan alleen maar verdrietig(er)? Bied ik aan om mee te gaan naar een ziekenhuisbezoek, of is dat raar? En mag ik nu helemaal niets meer vertellen over mijn kind of kleinkind omdat dat pijnlijk kan zijn? Realiseer je dat jouw verdriet je familieleden ook raakt. Binnen een familie wil je immers liefst iedereen gelukkig zien.

Doordat deze vragen bij jou en je familieleden wel spelen, maar niet altijd benoemd worden, zie je elkaars onzekerheid niet.

Tips

  • Laat anderen weten hoe jij je voelt, bijvoorbeeld naar aanleiding van iets wat een familielid tegen je heeft gezegd. Je kan dat doen door middel van ik-boodschappen (ik zie, ik denk, ik voel, enz.) of door hen te vertellen wat ze kunnen doen om het voor jou een beetje gemakkelijker te maken. Maak dat zo concreet mogelijk. Vraag bijvoorbeeld aan je moeder om eens per week een wandeling met je te maken, als jou dat helpt.
  • Het is logisch en normaal dat je verdrietig bent omdat je de steun van je familie, die je nu zo nodig hebt, niet (helemaal) krijgt. Neem eens de tijd om bij je gevoelens stil te staan. Gevoelens die er niet mogen zijn kosten meer energie dan gevoelens die gevoeld mogen worden. Dat betekent natuurlijk niet dat je ook naar je gevoelens zult handelen.

Wil je meer lezen?